OPSLUITINGEN, deel 4
Nadat ik in de drie vorige aan ‘onbeweeglijke opsluitingen’ gewijde afleveringen de vastlopers op de triktrakdiagonalen en de Timoneda’s links en rechts op het onderbord de revue liet passeren is het nu, in dit laatste deel, de beurt aan massiever spul. Sinds mensenheugenis heeft ie de fantasie op hol gebracht, die wonderlijke regel dat degene die aan de beurt is en met zijn resterende materiaalbezit niet meer kan bewegen het spel verliest. Ter gelegenheid van het 75-jarig bestaan van de Kring voor Damproblematiek is er begin dit jaar een reuzeleuk en interessant door Arie van der Stoep samengesteld boekje verschenen. “Dammen met een knipoog” is de titel, het ligt ter inzage in onze clubbibliotheek vanwege ons abonnement op ‘De Problemist’. Het besteedt aandacht aan velerlei curiositeiten die in de loop van de geschiedenis van de damproblematiek zijn opgedoken. Ook aan de vastloop spelregel. Wie pagina 35 er op na slaat staat, wellicht niet voor de eerste keer in zijn dammersloopbaan, paf van de ‘Chinese muur’ van de Zwitser Jules Bourquin (Le Locle 15-4-1850 Le Locle 31-8-1912). Hij maakte er drie, waarvan ik er een hier op dia 1 herhaal. Natuurlijk een buitengewoon geestig en vindingrijk schouwspel, maar inmiddels zijn we pakweg een eeuw verder, met alle evolutie vandien. Dus, tegenwoordig liever geen dammen meer in de beginstand, geen verwisselbaarheid van witte zetten tijdens de afwikkeling, en bij voorkeur een plaatje dat enige gevoelens van affiniteit aan het partijspel biedt, kan je dan ook nog een muurtje bouwen? Wis en waarachtig wel, zo demonstreerden (bijvoorbeeld) een paar reuzen onder de damcomponisten, zoals Aart de Zwart zeven kringlustrums geleden met zijn dia 2 en Benjamin Morkus als deelnemer aan een oostblokconcours in 1985 (kom nog eens om zo’n wedstrijd) met plaatje 3. |
||
http://www.damclubpurmerend.nl/pdn/51/16Q4_01.PDN |
http://www.damclubpurmerend.nl/pdn/51/16Q4_02.PDN |
http://www.damclubpurmerend.nl/pdn/51/16Q4_03.PDN |
1 | 2 | 3 |
1- 23-18(12x23)47-41(36x47)32-28(23x41)30-25(31x48)25-20(14x25)24-19(13x24)33-29(24x42)50-45(27x49)34-30(25x43)
15-10(22x50)10-4(35x44)4-15 en hoe zwart ook verder ploetert, wit gaat met zijn dam via de velden 24 en 35 in de pendel op de 2/35 diagonaal door repetent 35-30-35-30 te schuiven net zo lang tot zwart qua zetten is uitgekakt. Dit spektakel werd in 1925 gepubliceerd in Het Damspel. 2- 24-19(13x35)38-32(27x49 moet wel)36x16(37x48)34-30(25x43)16-11(28x50)11x4(35x44)4x31(26x37)47-42(37-41)46x37 Deze komt uit het KVD Jubileumboek 1981. Ooit, veertig jaar eerder, hadden De Zwart en Huub Roos (afzonderlijk) zich al eens eerder met dezelfde aanpak bezig gehouden, maar met deze versie is de hoogst haalbare mate van perfectie bereikt. 3- 40-34(29x49)33-29(24x44)15x2(37x39)2-13(21x43)13-4(35x24)16-11(6x17)31-27(22x31)4x48 En dit toverkunstje was een winnende inzending bij het Kampioenschap der Vakbonden 1985. De muur is weliswaar enigszins verschrompeld tot een piramide, maar het blijft een imposant bouwwerk. Na deze staaltjes van vlagvertoon blaken de overige demo’s van bescheidenheid. Negen kleinere opsluitingen uit de eigen kweekvijver, allemaal wel met meer restmateriaal dan één tegen één. Slechts één nieuw werkje zit er bij, de rest is reprise van eerdere publicaties; zo simpel is het niet om in opsluitland nog iets origineels uit de mouw te schudden. Ik begin met een trio linksonder op het bord. In opklimmende volgorde van opsluitgewicht. |
||
http://www.damclubpurmerend.nl/pdn/51/16Q4_04.PDN |
http://www.damclubpurmerend.nl/pdn/51/16Q4_05.PDN |
http://www.damclubpurmerend.nl/pdn/51/16Q4_06.PDN |
4 | 5 | 6 |
4- 28-23(19x28 toch?)39-33(29x40)50-45(32x41)45x32(41-46)32-27(21x32)42-37(32x41)36-31 De Problemist, februari 2013 5- 29-23(18x49)39-33(38x20)25x5(35x24)48-43(49x38)47-41(37x46)26x37(32x41)5x47 Het Parool, 13 oktober 2007 De motiefstand wordt voor het eerst gesignaleerd bij een zekere Pedro Ruiz Montero, zo lees ik, en is al bekend sinds 1591. 6- 39-33(28x48)29-23(18x40 slagkeuze, het maakt niet uit)45x34(20x40)35x44(25x34)44-39(34x43)46-41(36x47)19-13(8x10) 15x4(27x36)4x41 Het Parool, 3 april 2010. Een plomp bouwsel, architectonisch bekeken net geen piramide. Helaas, hoe ik mij ook in bochten wrong, de beginstand bleek onder de vigeur van de gangbare spelregels onaanspeelbaar. En dan drie stuks aan de rechteronderzijde, dezelfde sorteermethode. | ||
http://www.damclubpurmerend.nl/pdn/51/16Q4_07.PDN |
http://www.damclubpurmerend.nl/pdn/51/16Q4_08.PDN |
http://www.damclubpurmerend.nl/pdn/51/16Q4_09.PDN |
7 | 8 | 9 |
7- 26-21(27x47)21x3(47x33)37-32(28x37)45-40(34x45 spartelt heftig tegen)25x34(29x40)15-10(5x14)3x29(40-44)50x39
(45-50)49-44(35-40 laatste vergeefse poging)29x45 De Problemist, februari 2013 8- 46-41(36x47)37-31(26x17)16-11(21x43)11x13(47x50)15-10(4x24)13x4(35x44)4-15(29x40)15x49 De Problemist, december 2008, uit het artikeltje “Plakzucht (2)”. Wit heeft, vergeef het me, een stevige materiële voorsprong. 9- 12-8(33x31)43-38(3x12)35-30(24x35)48-43(15x24)47-41(36x47)46-41(47x50)41-37(27x49)37x8(35x44)8-3(29x40)3x16 Om tot zelfbeknelling te komen resteert zwart nog een damofferande, de naslag levert de sinds dia 8 welbekende slotstand op. Ziehier een driestigheidje uit mijn jonge jaren, te vinden in het Jubileumboek CDA 40 jaar, februari 1964 Ten slotte een paar opsluitingen elders op het bord, links, rechts en midonder. | ||
http://www.damclubpurmerend.nl/pdn/51/16Q4_10.PDN |
http://www.damclubpurmerend.nl/pdn/51/16Q4_11.PDN |
http://www.damclubpurmerend.nl/pdn/51/16Q4_12.PDN |
10 | 11 | 12 |
10- 24-20(14x34)33-29(34x12)27x7 zwart werpt nu de harakiri handdoek met (8-12)7x18(9-13)18x9(4x13)15x4(13-18)4x27 Een nieuw ding, en vanwege het verbod op 4x22 wellicht tevens een nieuwe benadering van het opsluitingsproces. 11- 13-9(28x48)9-3(48x30)3x25 Uit het Nederlands Dagblad, 23 juni 2007. Zwart prefereert een chique teraardebestelling. 12- 32-28(23x41)36x47(26x48)33-29(24x42)15x4(40x38)22-18(34x43)45-40(35x44)18-12(7x18)4x49. Een echte piramide. De stand laat zich simpel regulier verklaren. Dit ding zond ik in voor het Memorial Garry Davidovich (2007) maar het werd door de jury overboord gekieperd wegens kennelijk naar haar smaak te grote gelijkenis met een mij onbekend meesterwerk van ene NN (ПаТЄНТ”, No 1 (7), juni 2002-74) |