|
||
Dondersteen | Barrels | |
Ja hoor, opnieuw is die onstuitbare dondersteen van een Kingsrow in mijn verzamelde werk aan het neersabelen geslagen. En wederom heb ik gezocht naar doekjes om het bloeden van dierbare kneuzen te stelpen. Met bezwaard gemoed vanwege mijn ongecontroleerde geklungel van weleer, maar ook wel een beetje opgelucht omdat fouten soms herstelbaar blijken, presenteer ik in deze aflevering van Bladmuziek weer negen gerepareerde oude barrels. Van de eerste zes werd de destijds bedlegerige patiënt ooit ten doop gehouden in Bladmuziek, en gelukkig staat die bron nog open om me te revancheren met al dan niet wonderbaarlijke genezingen. De diagrammen 7 tot en met 9 laten herstelwerk van elders geplaatst geknoei zien. Die zijn een maatje groter, vooral dia 9 smeekt de lezer om een oplossingsinspanning. Maar ik weet het, lui is ook lekker.
|
||
http://www.damclubpurmerend.nl/pdn/86/24Q4_01.PDN |
http://www.damclubpurmerend.nl/pdn/86/24Q4_02.PDN |
http://www.damclubpurmerend.nl/pdn/86/24Q4_03.PDN |
1. Bn 23-34 r 5433 o van o B 14-119 3942 | 2. Cn 23-35 r 5434 r van m C 14-52 3718 | 3. Bn 24-100 r 5600 r van m E 11-155 3210 |
1. 44-40 (29x36), 37-31 (35x44), 43-39 (44x33), 32-28 (33x22), 27x09 (36x27), 09-03 (08-13), 14-10 (05x14) 03x19 Twee kleine verplaatsing waren nodig om een door Kingsrow opgespoorde onzekerheid in het origineel (het was te zien in Bladmuziek 41, vierde kwartaal = oktober 2014, dia 20) uit de wereld te helpen. Die diabolische lastpak vertoont enige aarzeling over de afloop als wit zou beginnen met de stille zet 27-21. Door wit 38 naar 32 te brengen en wit 31 naar 37 wordt de digitale twijfel een fabeltje. Helaas kan de in een krot op veld 14 gehuisveste witte schijf niet op 15 terecht. 2. 24-19 (15x35), 46-41 (36x47), 19-14 (47x22), 14x03 (27x38), 16x18 (12x23), 03x01 Soms is er een ietsjepietsje meer dan een enkelvoudige verplaatsing, maar toch slechts een klein wissewasje, voor nodig om een verdoold schaap op het droge te takelen. Ooit (in Bladmuziek 37, eerste kwartaal=januari 2014) stond op diagram 12 dit probleem met de witjes van 20 en 47 op 23 en 41 en de zwarte van 15 op 13 en dan zit er een mogelijkheid in om te beginnen met verwisselbare zetten. De versie van vandaag is een verbetering, ook al omdat die geen verklaring behoeft hoe de probleemstand in vredesnaam heeft kunnen ontstaan. 3. 16-11 (07x27), 18x07 (25x34), 23-19 (14x23), 42-37 (31x42), 47x38 (36x47), 07-02 (32x43), 33-29 (47x24), 02x39 (27-32), 39-33 (32-37) 33-47 Een aanfluiting, die vertonig op dia 30 in Bladmuziek 22 (vierde kwartaal-oktober 2011). Er was een metamorfose nodig om er nog wat van te maken. En daarbij bleef, met uitzondering van de staart, geen spat van het povere moederdier overeind. Het resultaat van de operatie is, vind ik, een serieuze verbetering. Wit pleegt een slag-schuif promotie |
||
http://www.damclubpurmerend.nl/pdn/86/24Q4_04.PDN |
http://www.damclubpurmerend.nl/pdn/86/24Q4_05.PDN |
http://www.damclubpurmerend.nl/pdn/86/24Q4_06.PDN |
4. An 24-99 r 5597 r van m B 11-157 3206 | 5. Bn 23-52 r 5452 r van m B 20-138 3015 | 6. n 24-104 r 5604 r van m C 11-111 3145 |
4. 24-20 (38x40), 17-12 (14x43), 12x05 (06x17), 42-38 (43x32), 05x45 Eveneens in Bladmuziek 22 was dia 23 te bezichtigen. En dat was ook een rammelkast, maar met een kleine ingreep kon het wrakje netjes worden opgekalefaterd, zonder dat de inhoud er wezenlijk onder te lijden had. Een damnaturel. 5. 27-22 (21-26), 16-11 (07x16), 37-32 (26x30), 40-35 (24x33), 35x02 (12-18), 02x38 (18x27), 38x21 (16x27), 42-37 Deze had een zielig kwetsbare voorganger op dia 30 in Bladmuziek 68 (december, wintereditie 2020). De oude oer is aanzienlijk verbeterd door er een ‘forcing’ van te maken. Nadat wit op de eerste zet is weggelopen geeft er tussen kruipen zwart evenmin baat want dan schuiven we door naar veld 17. 6. 44-40 (35x33), 38x29 (36x38), 43x23 (24x33), 26-21 (17x26), 37-31 (26x37), 46-41 (37x46), 34-30 (46x35), 45-40 (35x44), 50x10 (09-14), 10x19 (20-24), 19x30 (25x34), 49-44 In Bladmuziek 20, de zomereditie (juni) van 2011, bakte ik het wel bijster bruin met een falend probleem op diagram 5, maar kennelijk betrapte niemand me toen op de lapsus dat de ogenschijnlijk slimme beginzet geen dwingend hout snijdt. De meedogenloze controleur Ki had het echter wel door, en zette me aan de slag. Het resultaat hier op dia 6 is aanmerkelijk forser en interessanter dan de luilebol van indertijd. De zwarte tegenstribbeling, het motief met een teruggooi-dubbeloffer bewerkte Dirk van den Berg al in 1987, maar zelf deed ik het nog vroeger, in 1981, met de witte schijf op veld 8. |
||
http://www.damclubpurmerend.nl/pdn/86/24Q4_07.PDN |
http://www.damclubpurmerend.nl/pdn/86/24Q4_08.PDN |
http://www.damclubpurmerend.nl/pdn/86/24Q4_09.PDN |
7. Dn 23-84 r 5487 r van m D 85-105 2295 | 8. Dn 23-49 r 5449 r van m D 06-33 178 | 9. n 23-41 r 5440 r van m 16-72 3064 |
7. 30-25 (26x46), 47-41 (46x49), 33-28 (22x44), 34-30 (23x34), 30x50 (19x30), 25x34 (40x29), 50-44 (49x40), 45x01 (13-18), 01x05 (35-40), 05-28 Op 9 januari 1985 liet de heer Wiegman, een gerespecteerd lid van de damclub DVN, een probleem van mijn hand plaatsen in het huis-aan-huisblad ‘de Noord-Amsterdammer’. In deze periodiek met lokaal sportnieuws bleef het voor mij bij dit eenmalige optreden en ook in Turbo Dambase zijn er verder geen publicaties van damcomposities in deze bron te vinden. En dat ondanks het feit dat DVN indertijd twee problemisten in haar gelederen telde: Philip de Kat en Henk van der Holst. De Kat heeft met niet al te veel werk maar wel van een goede kwaliteit een serieuze bijdrage geleverd aan de problematiek, van der Holst produceerde allemachtig veel werk, maar veelal B-keusjes met weinig toegevoegde waarde. Wat Ik natuurlijk niet hardop mag schrijven, want als je naar mijn destijdse product kijkt, dat ging o zo smerig mank aan verwisselbare zetten. Dia 7 was het, maar dan met twee witte schijven op andere velden: 30 op 25 en 31 op 38 en de zwarte schijf van 26 op 28. Ook al omdat DC Purmerend diverse leden telt met juichende herinneringen aan een DVN verleden ontkwam ik niet aan een schreeuw om een opknapbeurt, en dat bleek een koud kunstje. 8. 23-19 (14x23), 33-28 (22x31), 34-29 (23x43), 25-20 (27x38), 47-42 (38x47), 20-15 (47x20), 15x02 (35x24), 02x25 In De Problemist van juni 2006 had deze een brekebeen als voorvader (de witte schijf van 30 stond op veld 29 en dan is de stille beginzet 24-19 ook funest voor zwart). Een minuscul ingreepje was toereikend voor het levenslot van dit oogstrelende brouwsel. 9. 27-21 (26x17), 34-30 (45x43), 49x38 (25x23), 31-27 (22x42), 33x11 (42x33), 44-40 (35x44), 50x08 (02x13), 11x02 (15-20), 02x04 (36-41), 04x27 (41-46), 47-41 (46x21), 16x27. Dit is een prettige maar o zo lastige klant. In Hoofdlijn van juli 2016 liep ie de winkel binnen met de zwarte schijf 25 op 23 en twee extra witjes op de velden 20 en 24 en ik wilde dan beginnen met het meergevertje 24-19 (23x25) en zo vervolgens. Maar de onverbiddelijke machinale pestkop strooit roet in het eten en begint met 34-30, 37-32 en na al het slaan ziet hij (reuzeknap, dat wel) de overblijvende stand als winnend voor wit. Wat een bittere ellende! Dat vroeg om een castratietje. In de ontman(tel)de versie maakt de reeks van slagkeuzes die zwart heeft na 34-30 geen verschil voor de afloop. Leuk is het hoe zwart er met een tegenactie nog tussenuit probeert te knijpen naar dam, maar die wordt dan afgevangen. Pieter |